http://www.ur.se/Produkter/171322-Tre-berattelser-Bevakad
Från sin bevakningscentral i köpcentrumet ser väktaren Ann allt. Hon lever genom sina kameror och vågar sig sällan ut i verkligheten. Kamerorna ger henne makt. En dag börjar en ny kille jobba i sportaffären och då händer något med Ann. Men hur ska hon närma sig honom?
Ord- och uttryckslista till filmen ”Bevakad”
bevakad= att någon kontrollerar och ser vad man gör
”Kom igen!” = (här) Gör som jag säger!
fixa = (här) skaffa
ett par benskydd =
ett säkerhetsskäl= en orsak som beror på säkerhet
kolla = titta
ett förskott =(här) att få lön i förväg
provjobba = arbeta på prov, vilket betyder att man arbetar utan lön för att visa att man kan arbeta
Fugees = ett musikband
tagga = (här) gå
en rapport = en skrivelse där man informerar om något
en stöld = när något stjäl något, tar något utan tillstånd
inspelat på band = filmat
erkänna = gå med på att man gjort ett fel
Diskussionsfrågor i grupper
• Vilka känslor tror du att den som bevakar har till killen som provjobbar?
Kan man bli kär på distans som i filmen?
Vad tror du att killen som provjobbar tänker?
Vilka förväntningar har han på sig?
Hur är killens familjesituation?
Hur skulle du göra om du var killen?
Hur skulle du göra om du var den som bevakar?
Vad kan man lära sig av denna film?
Vad tycker du om att det är kameror som ser dig på många ställen i samhället?
Läxa till den 1 oktober
Grupp 3: Skriv en sammanfattning av filmen
Läxa till den 3 oktober:
Grupp 4:
Skriv en reflektion på ovan frågeställningar dvs dina tankar .
Lägg in din text på googleDrive och dela med
patric.andersson63@gmail.com
Lycka till Patric
fredag 20 september 2013
Onsdag den 25 september grupp 4
Genomläsning av kapitel 5 i " Jag är en pojke med tur" samt respons på texter.
Läxa till Måndag den 30 september:
Skriv en läslogg och en reflektion på kapitlet och lägg din text på google Drive och dela med patric.andersson63@gmail.com
Frågeställning till reflektionen:
Om du var Esmat en ensam 6-åring i en främmande stad.
Försök att beskriva en främmande stad som en 6-åring.
Jämför med hur du upplevde en ny stad som tonåring.
Lycka till Patric
Läxa till Måndag den 30 september:
Skriv en läslogg och en reflektion på kapitlet och lägg din text på google Drive och dela med patric.andersson63@gmail.com
Frågeställning till reflektionen:
Om du var Esmat en ensam 6-åring i en främmande stad.
Försök att beskriva en främmande stad som en 6-åring.
Jämför med hur du upplevde en ny stad som tonåring.
Lycka till Patric
Tisdag den 24 september kl 12.15-15.00
Lästeknikträning med RT-metoden Grupp 3
1. Titta på rubriken - Tänk på vad den kan handla om.
2. Läs igenom texten utan att stanna.
3. Ställ frågor på texten
4. Handlade texten vad du trodde ?
5.Fråga kamrater, lärare om det du inte förstår.
6. Skriv en kort sammanfattning på 5 meningar.
7. Låt en kamrat läsa dina meningar högt för dig.
8. Återberätta vad texten handlar om.
Här kommer en text som du kan öva på :
1. Titta på rubriken - Tänk på vad den kan handla om.
2. Läs igenom texten utan att stanna.
3. Ställ frågor på texten
4. Handlade texten vad du trodde ?
5.Fråga kamrater, lärare om det du inte förstår.
6. Skriv en kort sammanfattning på 5 meningar.
7. Låt en kamrat läsa dina meningar högt för dig.
8. Återberätta vad texten handlar om.
Här kommer en text som du kan öva på :
KL 1330-1500 ska vi vara i datasalen, ta med inloggningar, skaffa ett gmailkonto tills dess.
Tisdag den 24 september kl 09.00 - 11.30 Grupp 4
Lästeknikträning med RT-metoden
1. Titta på rubriken - Tänk på vad den kan handla om.
2. Läs igenom texten utan att stanna.
3. Ställ frågor på texten
4. Handlade texten vad du trodde ?
5.Fråga kamrater, lärare om det du inte förstår.
6. Skriv en kort sammanfattning på 5 meningar.
7. Låt en kamrat läsa dina meningar högt för dig.
8. Återberätta vad texten handlar om.
Här kommer en text som du kan öva på :
1. Titta på rubriken - Tänk på vad den kan handla om.
2. Läs igenom texten utan att stanna.
3. Ställ frågor på texten
4. Handlade texten vad du trodde ?
5.Fråga kamrater, lärare om det du inte förstår.
6. Skriv en kort sammanfattning på 5 meningar.
7. Låt en kamrat läsa dina meningar högt för dig.
8. Återberätta vad texten handlar om.
Här kommer en text som du kan öva på :
Måndag den 23 september grupp 4 08.30 - 11.30
Vi möts i datasalen kl 08.30
Vi kommer få nya elever i gruppen:
Vi kommer få nya elever i gruppen:
- Titta igenom din förra text och läs igenom din respons.
- Du ska skriva en reflektion utifrån din läslogg på kapitel 3.
- Lägg in din text på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com
Lektion i G16 kl 13.15- 14.00 Klassråd
Lycka till
LÄxa till tisdag den 24 september: Läs igenom kapitel 4
Patric
söndag 15 september 2013
Onsdag den 18 september Grupp 4
Onsdag 18 september kl 14.00-15.00
Läsning av kapitel 3 i " Jag är en pojke med tur" med RT-metoden
Läsning av kapitel 3 i " Jag är en pojke med tur" med RT-metoden
Tisdag den 17 september Grupp 3
Tisdag den 17 september grupp 3
https://docs.google.com/presentation/d/18-sNWFNNBQ8G3pbwSGs-ZPltp6ds80QXcJNsijtmrQ8/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
Tisdag och vi har kommit den tredje fasen i cirkelmodellen:
Vi ska skriva en gemensam instruktion. Se ovan länk
Att skriva tillsammans är bra för då får du en mall hur man gör.
Läxa till den 19 september:
Skriv en instruktion till stabilt sidoläge.
lägg den på googledrive och dela med patric.andersson63@gmail.com
https://docs.google.com/presentation/d/18-sNWFNNBQ8G3pbwSGs-ZPltp6ds80QXcJNsijtmrQ8/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
Tisdag och vi har kommit den tredje fasen i cirkelmodellen:
Vi ska skriva en gemensam instruktion. Se ovan länk
Att skriva tillsammans är bra för då får du en mall hur man gör.
Läxa till den 19 september:
Skriv en instruktion till stabilt sidoläge.
lägg den på googledrive och dela med patric.andersson63@gmail.com
Tisdagen den 17 september grupp 4
Gruppövning i olika grupper 0900- 10.00
-titta på de olika punkterna och gör en instruktion enl de genretypiska dragen:
Tisdag den 17 september 10.15 - 11.30
I datasalen och redigerar texter.
-titta på de olika punkterna och gör en instruktion enl de genretypiska dragen:
- bygelbehå lägger man i en tvättpåse
- Fyll i bland maskinen med tvätt, halv maskin när du tvättar syntet, ylle och fintvätt.
- Man ska inte röra knapparna under programmets gång.
- Man bör välja miljömärkt tvättmedel.
- Alla mörka kläder, byxor, tröjor och stickade kläder vänder man med avigsidan ut.
- Man kan mäta upp rätt mängd tvättmedel.
- alla knappar ska vara knäppta, blixtlåsen igendragna och fickorna tömda.
- Ljusa och mörka färger blandas inte.
- Sortera tvätten efter skötselråd.
- Välj tvättprogram efter skötselråden
Glöm inte: Syftet i rubriken, punktform, verbet först i meningen, verbet i imperativ, ibland förekommer bilder.
LÄxa till Onsdag 18 september
Gör en instruktion på hur man skickar ett sms:
lägg in den på GoogleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com
Tisdag den 17 september 10.15 - 11.30
I datasalen och redigerar texter.
Lycka till
Patric
Måndag den 16 september grupp 4
Måndag den 16 september klockan 08.30-10.00 samt 10.15-11.30
Vi möts i Datasalen:
Skriva reflektion om kapitel 1 och 2 i " Jag är en pojke med tur"
1. Tänk dig att du är Esmat.
2. Hur skulle du göra i hans situation?
3. Hans hjärta är krossat och han är besviken, hur hanterar du besvikelse?
4. Esmat försöker locka fram en "sitta - i knä-känsla" eller "att - ha en mamma-känsla" när han var ledsen men när han träffade tjejen visste han vad lycka var. Hur vet man vad lycka är? Hur gör du? Har du samma strategi som Esmat?
5. Vad betyder föräldrarna för Esmat? Är det viktigt att ha ett minne av sin barndom?
Skriv en reflektion ca 1 A4-sida på google Drive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast den 17 september
Vi möts i Datasalen:
Skriva reflektion om kapitel 1 och 2 i " Jag är en pojke med tur"
1. Tänk dig att du är Esmat.
2. Hur skulle du göra i hans situation?
3. Hans hjärta är krossat och han är besviken, hur hanterar du besvikelse?
4. Esmat försöker locka fram en "sitta - i knä-känsla" eller "att - ha en mamma-känsla" när han var ledsen men när han träffade tjejen visste han vad lycka var. Hur vet man vad lycka är? Hur gör du? Har du samma strategi som Esmat?
5. Vad betyder föräldrarna för Esmat? Är det viktigt att ha ett minne av sin barndom?
Skriv en reflektion ca 1 A4-sida på google Drive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast den 17 september
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)