fredag 6 december 2013

Fredagen den 13 december

Lucia



Traditionellt luciafirande med elever från estetiska programmet i Mälargymnasiets Aula kl: 07.20



fd Kvarngymnasiet har sitt luciafirande kl 08.30 i skolans matsal och i år är det särskolan som anordnar detta med stöd av andra elever och personal. 




Välkomna

Patric

Torsdagen den 12 december kl 0830-1130 Grupp 3 och 4

Hur långt kan vi gå för att ge barnen bästa möjliga framtid?

I London finns föräldrarna som gör allt för sina barn, i Indien är barnen medelklassmammornas livsuppdrag och i Japan är barnen ett så stort projekt att det knappt föds några. Korrespondenterna skildrar hur barnen blivit det stora projektet.
Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten




Gabriel Purves bor i London. Han är fem år och lär sig redan franska. SVT
Gabriel Purves bor i London. Han är fem år och lär sig redan franska.


”Om vi ser på hur mycket tid och energi vi lägger på våra barn så borde vi nu ha världens mest lyckade och lyckliga barn, men så är det ju inte”, säger författaren Carl Honoré.
”Om vi ser på hur mycket tid och energi vi lägger på våra barn så borde vi nu ha världens mest lyckade och lyckliga barn, men så är det ju inte”, säger författaren Carl Honoré.


Yasuyuki Tokukura fick skäll av sin chef när han tog pappaledigt. SVT
Yasuyuki Tokukura fick skäll av sin chef när han tog pappaledigt.


”Om jag fortsatte att jobba och något gick snett med barnen så skulle min familj skylla allt på att jag valt att jobba i stället för att vara hemma”, säger Aditi Parashar. SVT
”Om jag fortsatte att jobba och något gick snett med barnen så skulle min familj skylla allt på att jag valt att jobba i stället för att vara hemma”, säger Aditi Parashar.
Bengt Norborg och Pernilla Edholm åker till London och träffar Gabriel, 5 år. Han är sina föräldrars absoluta ögonsten. Förutom att gå sex timmar i skolan varje dag så har mamma Sharon ordnat så att han går på simning, judo, drama, franskalektioner och gymnastik. Schemat är späckat för att han skall få en ljus framtid.
Att Gabriel är älskad av sina föräldrar är det ingen tvekan om och att pappa Andrew och mamma Sharon vill hans bästa är också klart, men frågan är om det verkligen är det bästa för Gabriel?
Pressar sina barn för hårt
I London träffar Bengt och Pernilla också författaren Carl Honoré. Han har skrivit flera böcker om föräldraskap och anser att dagens föräldrar, speciellt i västvärldens medelklass, pressar sina barn allt för hårt och att de gjort barnen till projekt. Till en tävling som handlar om att vara en riktigt bra förälder. Enligt Honoré tyder mycket i dag på att det är helt fel väg att gå för att skapa lyckliga och intelligenta barn.
Här tar mammorna ansvar för barnens uppfostran
I Japan är föräldraskap något helt annat än i Europa. Där är det mammorna som tar allt ansvar för barnens uppfostran. Det har gått så långt att papporna genom olika regeringsprogram nu uppmanas att vara hemma med sina barn.
Lena Scherman och Tomas Hallstan reser till Tokyo och träffar ett av undantagen. Yasuyuki Tokukura har varit hemma med sina barn, om än i korta perioder, medan hans fru fortsatt att göra karriär. Det tog honom sex månader att förhandla fram sin föräldraledighet med sin arbetsgivare. Men i dag har han en kontakt med sina barn som få japanska män har.
Offrar sin karriär för att ta hand om barnen
I Indiens framväxande medelklass är barnen ett jättestort projekt – men det har helt blivit mammornas sak. Indiska kvinnor är i dag mer välutbildade än någonsin, men deras höga utbildningar används främst för att bli attraktiva på äktenskapsmarknaden. En kvinna med hög utbildning förväntas nämligen vara extra bra på att uppfostra och skola sina barn.
Malin Mendel Westberg möter Aditi i Bombay som offrat sin karriär för att ta hand om barnen. Traditionen är stark säger hon och förklarar att hennes svärföräldrar förväntar sig att barnen är hennes projekt.
Programledare: Bengt Norborg.


PUBLICERAD: http://www.svt.se/korrespondenterna/hur-langt-kan-vi-ga-for-att-ge-barnen-basta-mojliga-framtid

Vi ska se en film om hur barn blivit ett projekt eller livsuppgift.

http://www.svt.se/korrespondenterna/se-program/

Vi ska se filmen två gånger för att förstå den till fullo
Den nya samhällspyramiden
längst ner finns sjuka, arbetslösa och hemlösa
ovanför dem finns de som jobbar i kommuner med låg utbildning (arbetarklass)
ovanför dem finns de te x hantverkare, lärare, sjuksköterskor( medelklass/högre arbetarklass)
ovanför dem finns de som jobbar inom bank och finans, egna företagare och chefer (högre medelklass)
Högst upp finns adel, politiker, företagsledare på stora företag samt deras barn ( överklass)

Efter filmen ska vi diskutera i grupper:

1. Vad är en samhällsklass i dag ?
2. Kan barn vara en symbol för hög status?
3. Vad tycker ni om Gabriels veckoschema? 

Skulle ni vilja ha ett liknande?
4.Varför offrar de  indiska välutbildade 

kvinnorna sina karriärer för att stanna hemma 

och sköta om sina barn?

5. Varför är det  många som väljer bort att skaffa

 barn i Japan enligt filmen? Skulle du vilja vara

ett barn i Japan?
6. Är barn en statussymbol här i Sverige? Vad 

tycker ni?
7. Är barn i era hemländer en symbol för 

status? 
8. Skulle du/ni vilja vara en statussymbol?
9. Är det viktigt att pappor ta ledigt från jobbet 

för att vara med sina barn när de är små? Vad 

skulle du göra?
Glöm inte att motivera era svar och diskutera till ni kommit överens.

OBS! Ingen läxa till nästa vecka

Lycka till 
Patric



Onsdagen den 11 december

Idrottsdag 10.00 - 14.00 


pass 1: 10.00 - 11.30

pass 2: 12.30 - 14.00

NI väljer aktivitet på anslag i kafeterian



Vi kommer få en rolig dag tillsammans.

Tänk på att en idrottsdag motsvarar 1 månads idrottslektioner därför är det viktigt att delta.


Patric

Tisdagen den 10 december grupp 3 kl 1215-1500

 Vi arbetar vidare med boken " Jag är en pojke med tur" av Monika Zak kapitel 6 och 7

Repetition av genretypiska drag för referat

Genretypiska drag = regler för olika texter

genretypiska drag  för referat

  1. Syftet är att återge det viktigaste från texten, filmen osv
  2. Man anger alltid källan i inledningen.
  3. Referatet är ca 40 % av originaltexten.
  4. Språket är formellt.
  5. Man använder citationstecken när citerar från originaltext.
          " xxxxx xxxx xxxxx xxxxx xxx xxx."(författare,s.12)



Det är viktigt att veta VEM som säger vad- det kallas referatmarkering dvs
  1. Författaren skriver....., 
  2. Patric menar...., 
  3. ........,menar Patric
  4. Filmen visar....
  5. Bengt Norborg säger....
  6. Huvudpersonen menar.....
  7. ...........,menar Norborg





Läxa: Läs kapitel 6 och 7 och skriv ett referat med mellanrubriker på  googleDrive senats den 16 december och dela med patric.andersson63@gmail.com



Lycka till

Patric






Tisdagen den 10 december

TISDAGEN 10 december
En förändring i schemat

kl 0900 - 11.30  Prov i matematik i H7


OBS! Om ni har några frågor kontakta Ali

Måndag 9 december Grupp 4 0830-1130 i L248

Måndag

Vi fortsätter att arbeta med våra power-point om konsumentlagar.


De måste vara nästan klara på torsdagen den 12 december så att ni hinner få respons innan redovisningen den 17 och 19 december.


Kämpa på!


Patric

onsdag 4 december 2013

Förändringar i planeringeav muntlig framställan av Konsumentlagar

Grupp 4


OBS!

Ni berättade att det var stressigt att hinna bli klara i tid med er muntliga presentation.

NI har helt rätt och jag har tänkt att vi kan göra följande och då finns det tid för både kamrat- och lärarrespons på ert arbete innan redovisning:


Muntlig redovisning inför klassen:

Tisdag den 17 december kl 0900-1130
                      och 

Torsdag den 19 december kl 1315-1515



Det blir jättebra

Patric

söndag 1 december 2013

Torsdagen den 5 december 1315-1500 Grupp 4 Hemkunskap

Arbeta med manus och powerpoint samt träna presentationsteknik


Kamratrespons - tala inför en kompis som kan ge dig tips på hur du kan förbättra ditt föredrag.


Lärarrespons- du kommer att tala inför mig så att jag kan ge dig feed-back på saker du ska tänka på nför nästa vecka.



Ta med dig ditt manus om det inte finns på googleDRive samt din presentation



Patric




Torsdag den 5 december grupp 3 & 4 kl 0830 - 11.30

Vi ska se en film som handlar om att vara rädd för att vara i centrum?


http://www.svtplay.se/video/1217294/jag-vagar-ingenting


Vi ska titta på filmen tre gånger för att förstå den till fullo.
Panelen om "Jag vågar ingenting"


"Börja med små saker"


Salomon och Gulhayat i panelen tror att många känner som Johan. Det är viktigt att alltid vara positiv och försöka prata, trots att det är jobbigt. Man kan bestämma på morgonen vad man ska våga under dagen.
Diskutera i grupper:
1. Känner ni någon som känner lika dant som killen i filmen?
2. Hur vanligt tror ni att detta är?
3. Hur kan ni hjälpa en kompis som är rädd för att tala inför en grupp?
4. Gör ett åtgärdsprogram som kan hjälpa en kompis att örvinna sin rädsla.
kom ihåg att ni måste diskutera till ni kommer överens,
Läxa till den 11 december:
Grupp 3: skriv ett referat på filmen- lägg din text på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast den 11 december kl 18.00
Grupp 4 : Skriv ett åtgärdsprogram  i form av en instruktion och lägg din text på google Drive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast den 11 december
Patric


Onsdagen den 4 december kl 1315- 1400 Grupp 3




Vi forstätter med referatskrivning och genomläsning av boken " Jag är en pojke med tur" av Monika Zak


Patric

Tisdagen den 3 december

Gemensam referatskrivning i helklass med källan
kapitel 4 i boken "Jag är en pojke med tur" av Monika Zak.


Läxa till måndagen den 9 december:

Skriv ett referat på kapitel 5 i " Jag är en pojke med tur" av Monika Zak

Lägg din text på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast klocka 18.00 den 9 december.

tisdag 3 december grupp 4 kl 0900 - 1130

Tisdag den tredje december


kl 0900- 1000 genomgång av svaren på sid 129

kl 1015- 1130 genomgång av ny bok  som ska läsas samt genomläsning av det första kapitlet.

Genomgång av RT-läsmetoden

Läxa till tisdagen den 10 december: läs sidan 5 -13 i Jag är Zlatan av Lagercrantz & Ibrahimovic

och skriv ett referat och lämna in på googledrive senast 9 december

Patric

Måndag den 2 december Grupp 4 0830-1130 i L248

 
Måndag den 2 december i L248


Genomgång hur man arbetar med power-point i googleDrive.


Ni ska arbeta med ert manus samt er presentation.

De elever som inte lämnat in era uppgifter i fredags är tyvärr inte godkända eftersom ni inte visat att ni har kunskaper i detta tema.

Om man vill ha ett betyg  i hem- och konsumentkunskap måste alla inlämningsuppgifter vara godkända.

Patric