fredag 31 januari 2014

Torsdag den 6 februari HKK/SVA grupp 4

http://patricsva.blogspot.se/2014/01/torsdag-23-januari-1215-1515-hemkunskap.html


Hållbar utveckling 

Vi kommer läsa texten och svara på frågorna.

Vi kommer jobba med text och frågor under några veckor samt eventuellt åka på ett studiebesök.

Vi kommer ha ett skriftligt prov den 13 februari


Hem- och konsumentkunskap

Frågor på texten ”Hemkunskap” av Hedelin och Olofsson sidan 86 – 99

 

1. Titta på bilden på sidan 86 och försök förklara vad den vill säga.

2.  Förklara begreppet kretslopp.

3. Förklara det tekniska kretsloppet.

4.  Tillgången på vatten är viktig, vad är det för skillnad på salt- och sötvatten?

5.  Titta på bilderna längst ner på sidan 87 och försök att beskriva tillgången på vatten ur ett globalt perspektiv.

6. Titta på punkterna på sidan 89, diskutera hemma vilka av punkterna som ni tycker är viktigast: skriv upp de 10 viktigaste som ni hemma tycker är viktigast och motevera varför.

7. Vad vill författarna att vi ska fråga oss innan vi handlar? Se sidan 90.

8. Titta på sida 94 och diskutera hemma hur ni källsorterar era sopor. Beskriv hur ni gör och jämför med hur författarna vill att man ska göra.

9. Läs faktarutan på sidan 94 och beskriv dina tankar.

10.             Vad är kompostering? Förklara

11.             Det finn olika miljösymboler som betyder olika saker, förklara dem med egna ord.

12.             Vad är klimatförändringar? Förklara

13.             Hur kan du göra för att minska klimatförändringarna?

Torsdagen den 6 februari kl 0855 - 1010

Vi arbetar med frågorna på novellen Att få dig

 http://patricsva.blogspot.se/2014/01/grupp3-och-grupp-4a-tisdagen-den-3-kl.html




Frågor på texten:
1.     Finns de genretypiska dragen för berättande text.
2.     Vem är huvudperson?
3.     Vilka bipersoner finns det?
4.     Hur träffades de två?
5.     Hur ser huvudpersonen ut?
6.     Beskriv bipersonerna?
7.     Novellen följer två personer men vem är berättaren?
8.     Hur uppfattade han och hon varandra vid första mötet
9.     Hur är språket? Informellt eller formellt?
10.     Följer novellen den dramaturgiska kurvan? 
Hur beskriver författaren de olika personernas känslor? Ge 7 exempel
1                  

Onsdag grupp 3 1315 - 1500

Romeo och Julia Grupp 3


Lästeknik övningar RT-metoden.

LÄXa Till Tisdagen den 11 februari Läs fram till sidan 47


Onsdag grupp 4 1210-1300

Vi jobbar vidare med Romeo och Julia


- Diskussion av text 
- träning på att läsa "mellan raderna"




Patric

grupp3 och grupp 4a tisdagen den 4 frebruari kl 1000-1130

Novellen "Att få dig"


Att få dig
Av Helena Landberg ur Ungdomar och tid, 2009


Smuttade på kaffet ser han sig omkring. Bordet han valt står avsides i hörnet, det är ett av borden där det är sol, ett av de bättre borden. Runtom honom är det livligt, människor pratar högt och var tillsammans.

Det var lördag i april, första gången de sågs. Det var behagligt i solen, och där det var lä kunde man sitta utan jacka, för första gången i år, men vinden är kall och i skuggan var det kyligt. Hon var i sällskap med en kompis och han med en klasskamrat, det var dessa som var bekanta. Hon stod först med huvudet nedböjt över mobilen. Det axellånga, mörka håret föll ner på sidorna och för ögonen bar hon solglasögon. Han såg knappt hennes ansikte, ändå tindrade hon något som direkt fångade hans uppmärksamhet. Så tog hon av sig solglasögonen med handen och såg upp på honom. Leende sträckte hon fram handen. Hennes ansikte var runt och litet med höga lätt rosiga kindben, liten spetsig haka och stora blå ögon. De hälsade och han lyssnade intensivt när hon sa sitt namn, det skulle han minnas. Alla andra personer verkade osynliga. De inledde ett samtal men det var mest han som pratade. De nämnde att det fortfarande var kallt i luften trots att det blivit vår. De insåg att de gick på samma program på Handelshögskolan och han blev ivrig och mer nyfiken. Hon fascinerade honom. Hon var sval hade sådan integritet men trots det drogs han till henne, kände en pirrande känsla för henne. Han ville veta mer om henne. När hon tagit på sig solglasögonen igen lyckades de inte få ögonkontakt. Han följde henne med blicken tills hon försvann. Han visste att de skulle mötas igen.

Hon hade känt sig iakttagen men inte på ett obehagligt sätt. När hon sedan slagit upp ögonen hade hon mött hans blick som såg med stor intensitet bara på henne. Hon hade slagits av hans perfekta ansiktsdrag, av ett par smala ögon som glittrade lekfullt och triumfartat samt den intensiva varma blicken. Det var en stark känsla som gick igenom hennes kropp. De hade skakat hand men i efterhand mindes hon inte hans namn, bara den där intensiva lekfulla blicken. Han kändes så lugn stabil och självsäker och det gjorde henne nervös. Hon kom inte på något att säga och tungan kändes som sand. Desperat hade hon önskat att han skulle gå, hon ville inte göra bort sig och att han skull tycka att hon var konstig. Hon hade satt på sig solglasögonen för att gömma sig från den där varma intensiva blicken och hon kände en lättnad när de skiljdes åt. Efter några minuter hade hon ångrat sig. Det var som en magnet mellan dem insåg hon. Det tog emot att gå längre ifrån honom.

Dagen efter går hon ut genom porten från lägenheten och fortsätter nedför gatan. Hon går på automatik, hon vet inte vilka hon möter eller om någon hälsar vet hon inte vem det är. Hon vet bara vart hon ska. Benen går fort och spänstigt och alla ljud är ovanligt höga upplever hon. Det är precis som om kroppen är beredd på att fly men hon känner ingen oro eller rädsla. Hon ler för sig själv och rusar vidare mot bussen.
Flera gånger såg han henne i skolan, i biblioteket, korridorerna och föreläsningssalarna. När han ser henne förändras hela tillvaron. Han såg hur hon rörde sig, hur hon aktivt lyssnade på föreläsaren samtidigt som hon antecknade. Då och då lade hon ner pennan, strök håret bakom öronen och lutade sig tillbaka för att snegla lite smyg på mobilen. Ibland vände hon sig mot den som satt bredvid och sa något och log. Att få iaktta henne utan att hon visste om det älskade han att göra. Ibland möttes deras blickar och starka, varma laddade ögonblick och då stannade tiden. När föreläsningen var över var han fullt medveten om var hon var och han hade full kontroll över vart hon rörde sig och när de gick åt olika håll infann sig en varm känsla i hans kropp.

Han ser på klockan och nervöst fingrar han på kaffekoppen och sväljer.  Det är nu! Det är nu! Hjärtat slår hårt och han tittar bort mot korsningen. Han flackar med blicken och ser bara en massa av människor som går på trottoaren, han ser inte. Han vill ställa sig upp, han måste se bättre ut över korsningen, tänker han.

Hon kunde plötsligt slås av heta känslor när hon såg honom i skolan eller när hon tänkte på honom. Tankarna svävade ut i drömmar där han hade en huvudroll. Drömmarna var okontrollerbara varma, heta och brännande som solens inre. En kväll var hon ensam hemma. Det var en ljus varm försommarkväll och genom det öppna fönstret kom en lätt bris som fick gardinerna att svaja. Hon låg på rygg på golvet i vardagsrummet. Alla dörrar var öppna i hela lägenheten och ur stereon strömmade musik. Hon blundande och önskade starkt, starkt att han skulle förstå när hon sjöng ” You have me, you have my heart completely.”

Hon rundar hörnet springande. Det var äntligen det sista hörnet, tänkte hon. En oroande tanke kom upp; Var det rätt kafé? Det hade legat en lapp innanför dörren. Tänk om det är fel!
Plötsligt ser hon honom och han ser henne. Hon ler, vinkar och kramar om honom. I kramen viskar hon ”Hallo stranger”.

Frågor på texten:
1.     Finns de genretypiska dragen för berättande text.
2.     Vem är huvudperson?
3.     Vilka bipersoner finns det?
4.     Hur träffades de två?
5.     Hur ser huvudpersonen ut?
6.     Beskriv bipersonerna?
7.     Novellen följer två personer men vem är berättaren?
8.     Hur uppfattade han och hon varandra vid första mötet
9.     Hur är språket? Informellt eller formellt?
10.     Följer novellen den dramaturgiska kurvan? 
Hur beskriver författaren de olika personernas känslor? Ge 7 exempel
1                  


Läxa: Svara på frågorna och lägg din text på googleDrive den 11 februari och dela med patric.andersson63@gmail.com


Vi kommer att arbeta med frågorna och diskutera dem på torsdag.



Patric


Grupp 4 1215-1500 måndag den 3 februari

Genomläsning av Romeo och Julia

- övning i översiktsläsning
-övning i närläsning

genomgång och repetition av RT-läsmetoden



Läxa:Läs fram till sidan 63 till måndag den 10 februari då vi ska ha en liten test på texten

Måndag grupp 4 1020-11.30

Test i läsförståelse på Romeo och Julia sidan 23- 36

söndag 26 januari 2014

Torsdag 1215-1500 SVA HKK med Grupp 4a

http://patricsva.blogspot.se/2014/01/torsdag-23-januari-1215-1515-hemkunskap.html



Vi fortsätter med att arbeta med temat hållbar utveckling, se länk ovan.

Patric

Torsdag den 30 januari 855-1010 grupp 3 och 4a

Torsdag  den 30 januari 0855-1010 grupp 3 och 4a

-Repetition av de genretypiska dragen för berättande text.

- Diskussion i grupper om novellen " Min kärleksnovell"

- diskutera frågeställningarna från i tisdags :
1. Finns alla de genretypiska dragen för en berättande text medi novellen?

2. Följer novellen den dramaturgiska kurvan. motivera ditt svar.

3. Vem är huvudpersonen?

4. Vilka är bipersonerna?

5. Hur är språket? är det formellt eller ett informellt språk? motivera ditt svar

6. Hur gamla är huvudpersonerna?

7. Varför tycker huvudpersonen inte om Lars?

8. Hur pratar huvudpersonen med sin mamma och hennes kille?

9. Huvudpersonen går till ett ställe när han är arg, vad är det för ett ställe och vad gör han där?

10. Det brukar vara en överraskning på slutet i en novell? Hur är slutet tycker du och vad är överraskningen?

 

Onsdag grupp 3 1315- 1500

Vi jobbar vidare med Romeo och Julia

 

1315 - 1500

Genomläsning och läsförståelseövning av kapitel 1, 2 och 3 i Romeo och Julia.

Kapitel 1
1. Hur beskriver författaren staden Verona?
2. Varför var familjerna Montecchio och Capellleti i konflikt med varandra?
3. Hur beskriver författaren Romeo, hur ser han ut?
4. Varför hade alla en mask på sig på den stora festen?
5. Hur beskriver författaren Julia, ur ser hon ut?

6. Vad har fackeldansen för betydelse i historien?

http://www.youtube.com/watch?v=EHGofTboM2Q


Titta på videon på länken ovan som visar när Julia kommer upp till sitt rum efter festen och mötet med Romeo.

Kapitel 2.

7. Julia kunde inte sova den natten och var fylld av hopp och förtvivlan, vad betyder det ?
8. Varför gick Romeo till Julias hus om nätterna, när det var så farligt?
9. På sidan 18 står det " Men ni ska veta att jag ger mig inte till er om vi inte är gifta" Vad ´menar Julia med det?
http://www.youtube.com/watch?v=QE_Ii4h9jhw

Titta på videon från Romeo och Julia kören, kläderna är från renässansen, Vad tycker du om musiken och kläderna?

Kapitel 3

10. Vad har Fra Lorenzo för relation till de båda familjerna? Vad är en munk?
11. Varför ville Fra Lorenzo säga Nej till det hemliga giftemålet men ändå lovade att hjälpa Romeo och Julia?

12. Vad finns det för bipersoner i kapitel 3 och vad har de för funktion?
13. Titta på sista stycket på sidan 22 Hur beskriver författaren de Julias och Romeos lycka? Är det olika lycka för Julia och Romeo?

Läxa till måndagen den 3 februari:

Lägg svaren på ovan frågor på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com


Läs fram till sidan 36 i Romeo och Julia.



Onsdag den 29 januari kl 1210-1300

http://patricsva.blogspot.se/2014/01/mandag-den-27-januari-kl-1215-1500.html


Vi jobbar vidare med Romeo och Julia se länk ovan.



Patric

Tisdag den 28 februari kl 1215 - 1530 Grupp 3

Genomläsning och läsförståelseövning av kapitel 1, 2 och 3 i Romeo och Julia.

Kapitel 1
1. Hur beskriver författaren staden Verona?
2. Varför var familjerna Montecchio och Capellleti i konflikt med varandra?
3. Hur beskriver författaren Romeo, hur ser han ut?
4. Varför hade alla en mask på sig på den stora festen?
5. Hur beskriver författaren Julia, ur ser hon ut?

6. Vad har fackeldansen för betydelse i historien?

http://www.youtube.com/watch?v=EHGofTboM2Q


Titta på videon på länken ovan som visar när Julia kommer upp till sitt rum efter festen och mötet med Romeo.

Kapitel 2.

7. Julia kunde inte sova den natten och var fylld av hopp och förtvivlan, vad betyder det ?
8. Varför gick Romeo till Julias hus om nätterna, när det var så farligt?
9. På sidan 18 står det " Men ni ska veta att jag ger mig inte till er om vi inte är gifta" Vad ´menar Julia med det?
http://www.youtube.com/watch?v=QE_Ii4h9jhw

Titta på videon från Romeo och Julia kören, kläderna är från renässansen, Vad tycekr du om musiken och kläderna?

Kapitel 3

10. Vad har Fra Lorenzo för relation till de båda familjerna? Vad är en munk?
11. Varför ville Fra Lorenzo säga Nej till det hemliga giftemålet men ändå lovade att hjälpa Romeo och Julia?

12. Vad finns det för bipersoner i kapitel 3 och vad har de för funktion?
13. Titta på sista stycket på sidan 22 Hur beskriver författaren de Julias och Romeos lycka? Är det olika lycka för Julia och Romeo?

Läxa till måndagen den 3 februari:

Läs fram till sidan 36 i Romeo och Julia.

Tisdag den 28 januari kl 10.00 - 11.30 grupp 3 och 4 a

Vi ska läsa en novell som heter Min kärleksnovell

av en okänd författare.

Vi läser novellen tillsammans.

1. Finns alla de genretypiska dragen för en berättande text medi novellen?

2. Följer novellen den dramaturgiska kurvan. motivera ditt svar.

3. Vem är huvudpersonen?

4. Vilka är bipersonerna?

5. Hur är språket? är det formellt eller ett informellt språk? motivera ditt svar

6. Hur gamla är huvudpersonerna?

7. Varför tycker huvudpersonen inte om Lars?

8. Hur pratar huvudpersonen med sin mamma och hennes kille?

9. Huvudpersonen går till ett ställe när han är arg, vad är det för ett ställe och vad gör han där?

10. Det brukar vara en överraskning på slutet i en novell? Hur är slutet tycker du och vad är överraskningen?

11. Jämför denna novellen med " Jag kommer fortfarande ihåg" vad finns det för skillander och för likheter?


Läxa till den 4 februari lägg dina svar på frågorna på googleDrive och dela med patric.andersson63@mail.com senast den 3 februari kl 18.00

Måndag den 27 januari kl 1215-1500 grupp 4a


1215- 1315
Vi ska arbeta vidare med novellen  Jag kommer fortfarande ihåg av Sofia Heine.
Läxa till torsdag den 30 januari:
skriv en forstättning på novellen och lägg din text på googleDrive och dela med patric.andersson63@mail.com senast den 29 januari kl 18.00

1325 - 1500

Genomläsning och läsförståelseövning av kapitel 1, 2 och 3 i Romeo och Julia.

Kapitel 1
1. Hur beskriver författaren staden Verona?
2. Varför var familjerna Montecchio och Capellleti i konflikt med varandra?
3. Hur beskriver författaren Romeo, hur ser han ut?
4. Varför hade alla en mask på sig på den stora festen?
5. Hur beskriver författaren Julia, ur ser hon ut?

6. Vad har fackeldansen för betydelse i historien?

http://www.youtube.com/watch?v=EHGofTboM2Q


Titta på videon på länken ovan som visar när Julia kommer upp till sitt rum efter festen och mötet med Romeo.

Kapitel 2.

7. Julia kunde inte sova den natten och var fylld av hopp och förtvivlan, vad betyder det ?
8. Varför gick Romeo till Julias hus om nätterna, när det var så farligt?
9. På sidan 18 står det " Men ni ska veta att jag ger mig inte till er om vi inte är gifta" Vad ´menar Julia med det?
http://www.youtube.com/watch?v=QE_Ii4h9jhw

Titta på videon från Romeo och Julia kören, kläderna är från renässansen, Vad tycker du om musiken och kläderna?

Kapitel 3

10. Vad har Fra Lorenzo för relation till de båda familjerna? Vad är en munk?
11. Varför ville Fra Lorenzo säga Nej till det hemliga giftemålet men ändå lovade att hjälpa Romeo och Julia?

12. Vad finns det för bipersoner i kapitel 3 och vad har de för funktion?
13. Titta på sista stycket på sidan 22 Hur beskriver författaren de Julias och Romeos lycka? Är det olika lycka för Julia och Romeo?

Läxa till måndagen den 3 februari:
Lägg svaren på ovan frågor på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com
Läs fram till sidan 36 i Romeo och Julia.



Måndag den 27 januari kl 1020-11.30 grupp 4a

Genomgång av läxan om noveller  Jag kommer fortfarande ihåg av Sofia Heine


se blogginlägg http://patricsva.blogspot.se/2014/01/torsdag-den-23-januari-grupp-3-och-4a.html


Diskussion i par om bi- och huvudpersonerna samt det dramaturigska förloppet.

Gruppövning om att hitta novellerns binde- och tidsord.


Patric