http://www.svtplay.se/video/1661671/del-9-av-10
Skriva kort novell utifrån filmen om romernas situation i Europa
Personer:
Erland, 16 år , lång, mörkhårig kortklippt, går inte i skolan, vill bli blimekaniker, alltid hungrig.
Ada, 17 år lång smal , mörka långa flätor, går inte i skolan, måste hjälpa till med att sköta hemmet.
Inledning
Det är tidig morgon i Kalice. Solen håller på att gå upp och Ada sätter igång elden i spisen. Alla de andra åkte i natt och det är bara hon och lillebrodern kvar. De är första gången de är ensamma utan resten av familjen. I det lilla smutsiga huset luktar det unket och det regnar in genom taket och lera rinner in under dörren. Jag hatar det här stället, tänker Ada medan hon dricker sitt kaffe. Värmen sprider sig i huset och Ada går ut en stund för att se på den nya höga muren som staden byggt runt deras område.
Presentation
Upptrappning
Det är så tyst i huset utan de andra och snart är det lunch och det finns bara två potatisar. Dörren öppnas och Erland springer in och skriker: packa ihop dina saker fort, polisen håller på att riva alla de romska husen. Vi måste skynda oss annars tar polisen oss.....
Vändpunkt
Avsluting
Lycka till
Patric
fredag 14 februari 2014
Onsdag 19 februari kl 1315- 1500
1315- 1415
Forsätta skriva egen novell.
1430 - 1500 läsa Romeo och Julia
Patric
Onsdag den 19 februari kl 1210-1300 grupp 4 a
Läsning av Romeo och Julia
Övning i att" läsa mellan raderna".
Patric
Övning i att" läsa mellan raderna".
Patric
Tisdag den 18 februari grupp 3 1215-1530
12.15 - 14.15 Skriva egen novell efter mall utifrån gemensamt tema.
14.30 - 15.30 Läsning av Romeo och Julia sidan 47 - 67
Patric
14.30 - 15.30 Läsning av Romeo och Julia sidan 47 - 67
Patric
Tisdag 18 februari grupp 3 och 4a klockan 1010- 11.30
Vi ska titta på en film som handlar om hur romernas situation är i Europa.
1. Romer är ett folkslag? Vad är ett folkslag?
2. Varför behandlas romer illa i Europa?
3. Hur är romernas situation i Slovakien?
4. Hur är romernas situation i Frankrike?
5. Hur är romska kvinnors situation i Montenegro?
6. Vad innebär det att vara utstött i samhället?
7. Hur tror du att det är att vara rom i Europa?
Diskutera i grupper och skriv ner gruppens svar på frågorna.
http://www.svtplay.se/video/1661671/del-9-av-10
Europas skam
Varför är romerna så utsatta i Europa? I Slovakien byggs murar mot de romska kvarteren, i Frankrike har över tio tusen romer deporterats i år, men i Montenegro kämpar några romska kvinnor för att få det bättre i ett annars hopplöst sammanhang
Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten
Lena Scherman och fotograf Iman Tahbaz åkte till Slovakien. Där har myndigheterna byggt murar mot den romska bostadskvarteren i 14 städer och byar. Iman och Lena träffar romer i byn Velika Ida utanför EU:s nuvarande kulturhuvudstad Kosice. De upplever att deras situation är hopplös. I generationer har de levt på samma plats i smuts och armod. ”Muren gör att vi är som i ett fängelse. De utanför slipper se hur eländigt vi har det, förklarar Joseph Horvath, för Lena och Iman. Men borgmästaren i byn, Július Beluscsák, slår ifrån sig och säger att det handlar om säkerhet. ”De romska barnen blir inte överkörda och bilisterna slipper stenkastning”, säger han.
Christian Catomeris och Ronald Verhoeven reste till Frankrike för att söka upp en familj som de träffat ett år tidigare. Den romska familjen Varga från Rumänien hade just blivit bortförda från sin bosättningsplats och bodde i ett tält vid en kyrka. Christian och Ronald finner familjen och intervjuar återigen dottern Manuela Varga som berättar att livet nu är lite bättre. De har fått en husvagn av kommunen – men familjen på sju personer bor i samma vagn och fyra barn delar samma brits. ”Vi sover på tvären i sängen med fötterna på golvet”, berättar hon.
Men Romerna har inte bara problem med att de är utstötta i de samhällen de lever i. Vissa romer har stora interna problem med våld och kvinnoförtryck. Sharon Jåma och Marco Nilson reste till Niksic i Montenegro för att besöka en romsk kvinnorganisation som nu försöker förändra det egna folkets attityder, främst mot kvinnor. Fana Delija och Fatima Naza försöker bekämpa kvinnorförtrycket genom att ordna kurser för män och kvinnor i mänskliga rättigheter bland annat. ”Min största framgång är att jag lyckats visa min familj att jag har samma rättigheter som andra kvinnor,och att mina brorsdöttrar slipper gå igenom samma saker som jag har gjort”, säger Fana Delija.
Programledare: Lena Scherman.
Måndag den 17 februari kl 1215-1500
Läsförståelsetest på Romeo och Julia
Vi fortsätter att läsa boken utifrån RT-Metoden och boken ska vara klar under veckan.
Läxa till 20 februari: läs ut boken
1. Varför fick inte Romeo brevet från
Fra Lorenzo?
S 63-66
2. Varför säger Romeo att han är en mördare? S 69
3. Vad skrev Romeo i brevet till sin far
om sin ”sista vilja” s 72-73
4. Varför menar Romeo ” Jag vet att jag
inte leva utan henne, det skulle vara som att leva utan min själ”.
5. Vad menar författaren med sista stycket på
sidan 77
6. Vad menar författaren med sista
stycket på sidan 83.
7. Hur dog Romeo?
8. Hur dog Julia?
9. Vad är sensmoralen i boken?
Patric
Måndag den 17 februari grupp 4a 1020 - 1130
- Info om veckan
- Genomgång av examination i HKK
- Schemafrågor
- övrig info:
Fredagen den 21 februari är det studiedag för personalen och eleverna är lediga.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)