torsdag 24 januari 2013

Läxa SVA/BILD till den 31 januari

Läxa i läseboken sidan 68-73 + sidan 36-38 i övningsbok

En bra grammatiklänk och övningar till måndag 28 januari

http://www.slideshare.net/Magister/grammatik-sv-powerpoint2


På denna länk kan du få lite mer information om de svenska ordklasserna.


http://www.slideshare.net/EstherLina/grammatik-svenska

http://taipoint.org/swedish-verbs/



Titta på länkarna och repetera verb och substantiv.


Ta 10 stycken verb och 10 substantiv från texten om Törnrosa.

1, Skriv 10 meningar med verben i varje tempus.

Imperativ!    Presens    Preteritum    Supinum      Futurum
                                                           Perfekt
                                                                                   Pluskvamperfekt
                                                           
 2. Skriv 10 meningar med substantivet i singular obestämd form.
3. Skriv 10 meningar med substantivet i singular bestämd form.
4. Skriv 10 meningar med substantivet i plural obestämd form.
5. Skriv 10 meningar med substantivet i plural bestämd form.


Tänk till

6. Varför tempus så viktigt i svenska språket? Vad förklarar
      tempus?
7. Förklara vad det är för skillnad på obestämd och bestämd form


Skriv ner dina svar på alla 7 frågorna och maila dem till patric.andersson@jarfalla.se 

onsdag 23 januari 2013

läxa till Torsdag 24 januari


Läxa till torsdag 24 januari

Du ska omarbeta dina texter som du fått tillbaka och maila dem till mig på patric.andersson@jarfalla.se

1. sammanfattning av Alladin och den underbara lampan 
2. sammanfattning av Alexander den stores äventyr sidan 47-53.

3. sammanfattning av Törnrosa


Patric


tisdag 22 januari 2013

LÄXA till tisdagen den 29 januari 2013


Examination på Alexander den stores äventyr

Vi ska undersöka hur ni uppfattat hela boken
Den 29 januari ska vi ett sk boksamtal
För att förbereda dig, gör så här:

<                  Tänk till: vad var bra i boken ge tre exempel
.            Tänk till: vad var mindre bra i boken, ge tre exempel
             Tänk till: vad var svårt att förstå, ge tre exempel
             Tänk till: vad vill du fråga dina kamrater om boken, ställ tre frågor

Skriv ner dina frågor och svar och ta med dem till nästa vecka. Du ska även maila dina svar på frågorna till

Lycka till !

Patric

söndag 20 januari 2013

Läxa till Onsdag den 23 januari


Här nedan finns det länkar till filmen om Törnrosa .



http://www.youtube.com/watch?v=UjA5KA86pzU

http://www.youtube.com/watch?v=TVFgFM3i2C8

http://www.youtube.com/watch?v=lHuupiHhQZU


http://www.youtube.com/watch?v=wMVDJHW6uOM


Läs igenom sagan Törnrosa  och
försök hitta sensmoralen i sagan.

Skriv en sammanfattning på sagan  minst en A4 sida.


Lycka till

Patric

Stödfrågor på texten


Frågor på Törnrosa
Kungen och drottningen ville ha ett barn men fick inget. Vad var det som hände vid badet?

När prinsessa födde blev kungen alldeles utom sig av glädje, och ställde till med en stor fest. Vilka bjöd han in till fest? Vilka bjöd han inte in?

Varför bjöd han inte in alla?

<    Festen firades med pompa och ståt, och när den var över så skänkte féerna prinsessan sina underbara gåvor. Vad var det prinsessan fick i gåvor?

     Det kom en objuden gäst som var arg och gjorde alla rädda, vad gjorde hon?

      Även kungen blev rädd och ville skydda sin dotter. Vad gjord han för att skydda sin dottter?
    
     Vad hände på prinsessans 15-åriga födelsedag?


Prinsessan skulle sova i 100 år och utanför växte en törnroshäck. Hur växte den? Beskriv hur
Vad hände med dem som ville komma in till slottet och Törnrosa?
 Efter många år kom en prins och vad hände då?