fredag 11 oktober 2013

Torsdag 17 oktober 0900-1130 grupp 3 & 4

http://www.svtplay.se/video/1401844/del-8-av-10-det-tredje-konet?tab=program&sida=2




Han, hon eller hen?

Spelar det någon roll? Korrespondenternas Bengt Norborg funderar över rätten att själv välja sitt kön. Nepal tar täten när det gäller rättigheterna för transpersoner. I Indonesien finns världens – förmodligen - första koranskola för transpersoner. I det fördomsfulla Angola har transsexuella Titica vunnit många angolaners hjärtan.
Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten


Trots fördomarna – angolanska kuduro-stjärnan Titica har vunnit många angolaners hjärtan. SVTTranssexuella Bhumika Shresta hoppas att hon någon gång ska kunna göra ett könsbyte. SVT
Transsexuella Bhumika Shresta hoppas att hon någon gång ska kunna göra ett könsbyte.


Trots fördomarna – angolanska kuduro-stjärnan Titica har vunnit många angolaners hjärtan.


Troende transpersoner i Yogyakarta har fått en egen koranskola. SVT
Troende transpersoner i Yogyakarta har fått en egen koranskola.
Nepal öppnar för tredje könet
Lilla fattiga, konservativa Nepal går i bräschen när det gäller synen på transsexuella. Här kan man få både ID-kort och pass med könsbeteckningen ”annan” istället för man eller kvinna.  
– Nepal är ett konservativt land. Tidigare har nepaleserna bara tänkt att det finns man och kvinna, men nu vet de att vi också finns, säger transsexuella Bhumika Shresta.
Bengt Norborg och Marco Nilson träffar henne i Kathmandu.
Titica stjärna i fördomsfulla Angola
I det konservativa Angola har den transsexuella artisten Titica blivit omåttligt populär. Johan Ripås träffar Titica som mot alla odds fått stjärnstatus, även om det finns mycket fördomar kvar.
– De dansar, de betalar för att hon ska sjunga, men säger samtidigt att de hatar. Men de måste acceptera henne. Hon är inte dröm längre, hon är verklighet, säger Titicas manager Emilia Abrantes.
Koranskola för transpersoner
I Yogyakarta i Indonesien har en grupp transpersoner startat – förmodligen världens första - koranskola där även män i kvinnokläder är välkomna. Niklas Sjögren ochHåkan Claesson åkte dit. Grundaren Mariyani, som själv är så kallad waria, alltså varken man eller kvinna, välkomnar alla.  
 Vi waria är också människor, med en tro på Gud. Den som inte har någon annanstans att be kan komma hit, säger Mariyani.




Vi tittar på filmen i bitar och diskuterar följande 

frågeställningar:

1. Vad är filmens sensmoral?


2. Varför är det som är normalt här i Sverige inte normalt i Neapal?


3. Varför är det som är normalt i Nepal inte det här i Sverige?

4. Vem/vad bestämmer vad som är normalt?

5. Varför finns det tre kön i Nepal men inte här i Sverige? 


6.Vad finns det för fördelar och nackdelar med flera kön?

7. Hur tänker du kring kön, vem bestämmer vilket kön du ska ha?


8. Är könet viktigt? Han, Hon, Hen eller bara människa?



Läxa Grupp 3 till onsdagen den 23 oktober

Skriv en reflektion kring frågeställningarna   ovan  och lägg in din text på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com


Läxa grupp 4 till måndag den 21 oktober

Skriv ett utkast till referat av filmen lägg din text på Google Drive och dela med patric.andersson63@gmail.com så kan vi jobba vidare med den texten  på datalektionen.


OBS! tid och plats först i meningen 

Patric



Onsdag den 16 oktober

Grupp 3:

Vi arbetar vidare med grammatikhäfte.



Grupp 4:

Vi jobbar vidare med textypen referat se  länk
http://patricsva.blogspot.se/2013/10/tisdagen-den-15-oktober-grupp-4-att.html



Måndag den 14 oktober kl 0830-1130 i L248

Redigering av texter samt kamratrespons på texter

Ditt personliga brev till dig själv i framtiden måste ligga på googledrive på söndag den 13/10 så att jag hinner kommentera din text.


Patric

TIsdagen den 15 oktober grupp 3

Vi fortsätter med grammatiken från förra veckan titta på länken
http://patricsva.blogspot.se/2013/10/torsdag-den-10-oktober-grupp-4-1315-1500.html


Vi jobbar vidare med satslära och ordföljd.

Läxa till tisdagen den 22 oktober:

Gör uppgifterna i häfte sidan 15-30

Lycka till

Patric


Tisdagen den 15 oktober grupp 4 - Att skriva referat

  Att skriva referat

https://docs.google.com/presentation/d/1ti76JqHWxgtUbcWLHnlojssh8Y1rmZBxF3Cp1NhfM78/pub?start=false&loop=false&delayms=3000


Referat är en typ av faktatext och att referera betyder att man kort återger t ex en artikel, film utan att läggar till några personliga åsikter. I ett referat finns inte -jag tycker. 

Referattekniken kan du använda när du skriver en faktauppsats, ett reportage eller när du ska sammanfatta ett möte eller ett program på tv.

Titta på länken ovan som beskriver hur du ska göra stegvis.


Du får ett häfte av läraren  som vi ska arbeta med i två veckor innan du ska skriva ett eget referat för att du ska lyckas är det viktigt att vara med på varje lektion. 

Läxa:
Försök att skriva ett referat på kapitel 10 i " Jag är en pojke med tur"  och lägg in din text på googleDrive till torsdagen den 17 oktober.




Lycka till Patric

tisdag 8 oktober 2013

Torsdag den 10 oktober grupp 4 1315-1500

Idag ska vi arbeta med grammatik för att för bättra din skrivning.


Det fanns en vilja hos människor att kommunicera med varandra för att förstå varandra.
Orden uppfanns därför som ett kommunikationsverktyg och delades in i olika ordklasser t ex substantiv, verb och adjektiv.
Från dessa ordklasser hämtar vi olika ord och använder dem i satser för att bilda olika satsdelar eller binda samman dem.
Vi har även definierat orden i en sats för att kunna skilja dem åt och se hur de fungerar.

Exempel:

  • Ordklasser: substantiv, adjektiv och adverb.
  • Satsord: huvudord, attribut och partiklar.
  • Satsdelar: subjekt, verb och direkt objekt.
  • Satser: huvudsats, bisats och satsförkortning.

Allt detta för att vi skall kunna kommunicera och förstå varandra!

Subjekt

Ord som beskriver någon eller något som utför handlingen eller är i ett tillstånd.
  • Kalle kommer på festen.
  • Hunden springer på fältet.
  • Stina och Pär skall städa huset.
  • Hon är snygg.
  • Vi åkte till torpet förra helgen.

Verb (predikat)

Ord som beskriver en handling eller att någon eller något är i ett visst tillstånd.
  • Jag springer fort.
  • Ulla är vacker.
  • Bilen åker fort på vägen.
  • Han blev hyllad i tävlingen.
  • Vi har gått tio mil på semestern.

Direkt objekt

Ord som beskriver någon eller något som utsättes för eller påverkas av handlingen.
  • Berit tvättade bilen.
  • Jag skall hämta katten.
  • Kan du ge mig boken?
  • Vi har renoverat båten.
  • Ulla kammar håret.

Indirekt objekt

Ord som beskriver någon eller något som får eller fråntages något.
  • Joel gav presenten till farmor.
  • Jag tog bröd från grannen.
  • De har gett pengar till Röda Korset.
  • Eva gav honom en puss.
  • Kan du ge dem arbete?

Adverbial ( tids-, plats-, rums- och satsadverbial)

Ord som beskriver omständigheterna kring handlingen eller tillståndet.
  • Jag kom hem igår.
  • Han pratade med Stina.
  • De cyklar snabbt!
  • Eva befann sig i Stockholm.
  • Vi skrattade av glädje.


Gå in på länken och läs om Huvudsats 
http://www.satsdelar.se/huvudsats.php


Gå in på länken och läs om Bisats



Hur vet man om det är en huvudsats?

HEFF - Inte sätts efter det finita verbet. 

Hur vet man om det är en bisats?

BIFF- Inte sätts före det finita verbet.


söndag 6 oktober 2013

Onsdagen den 9 oktober grupp 4

http://www.svtplay.se/video/1236862/sa-himla-kar?tab=program&sida=2


Inlämning av personligt/ informellt brev till Cilla i filmen.




Kamratrespons:

1. Läs din kompis text. Skriv ner dina kommentarer  i kanten.
2. Fråga din kompis vad hen är särskilt stolt över med sin text, markera detta
3. Visa vad du tycker är textens styrkor dvs det som är bra, markera detta och beskriv varför du tycker det är bra
4. Visa en svaghet i texten och visa hur man kan förbättra  detta.
5. Nu byter ni och gör samma sak en gång till.



Lycka till 

Patric