fredag 15 november 2013

Tisdagen den 26 november kl 0900-11.30 grupp 4 Hemkunskap

Genomgång av "Din rätt som konsument"

sidan 121- 129 i Hemkunskap av Astrid Hedelin & Margareta Olofsson

Torsdagen den 28 november arbetar ni med uppgifterna på sidan 129 och lämnar svaren på googleDrive fredagen den 29 november dela med patric.andersson63@gmail.com

https://docs.google.com/presentation/d/13ibZSLpcXXCjL5TH7ci-cZCsa28lEd3zCzYQVSdjAjg/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

Enligt planeringen ska vi arbeta med detta i 3 veckor.
   Konsumenters rättigheter och skyldigheter. v 48+49+50 muntlig framställan



Vecka 50 ( den 10 och 12 december)ska du redovisa din muntliga framställan om din rätt som konsument.

1. Du ska göra en power-point presentation i googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast den 9 december kl 18.00

2. Du ska skriva ett manus om det du ska berätta som ska ligga på googleDrive senast den 6 december så att du hinner få kommentarer för förbättringar.

3. Du ska göra en arbetsplan om hur du tänker genomföra ditt arbete: 
planen ska ligga på GoogleDrive  1 december kl 18.00



Patric

Torsdag den 21 november grupp 3 och 4 kl 08.30- 11.30

Torsdag den 21 november grupp 3 och 4 kl 08.30- 11.30

http://www.svtplay.se/video/1106587/nar-borjar-mitt-liv?tab=program&sida=3





Davindy om "När börjar mitt liv?"

Daniel, du tar verkligen mer ansvar än vad man ska behöva i din ålder. I din ålder ska man faktiskt kunna hänga med sina kompisar, fokusera på skolan och kunna planera vad du vill göra på din fritid, utan att känna att du måste göra någonting hemma.
Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten




”När börjar mitt liv”: Daniels mamma jobbar ofta natt och sover på dagarna så Daniel får ta hand om sina småbröder. Han vill inte klaga, men han känner att allt ansvar hemma står i vägen för hans eget liv att komma igång.
Panelen om ”När börjar mitt liv?": Diana och Adam i panelen förstår att Daniel tycker att det är jobbigt att han får ta så mycket ansvar hemma. De tycker att han både ska prata med sin mamma och med en närstående eller en kurator för att få hjälp att förändra situationen.




 Läxa grupp 3 till torsdagen den 28 november
Skriv ett referat på filmen på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com

Läxa grupp 4 till torsdagen 28 november skriv ett referat på filmen på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com


Patric

Onsdag den 27 november grupp 3 1315-1430

Repetition av Referat


Gemensam referatskrivning i helklass med källan
kapitel 3 i boken "Jag är en pojke med tur" av Monika Zak.


Läxa till måndagen den 2 december:

Skriv ett referat på kapitel 4 i " Jag är en pojke med tur" av Monika Zak

Lägg din text på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast klocka 18.00 den 1 december.


Patric


Tisdagen den 26 november grupp 3 kl 12.15 - 15.00








https://docs.google.com/presentation/d/1ti76JqHWxgtUbcWLHnlojssh8Y1rmZBxF3Cp1NhfM78/pub?start=false&loop=false&delayms=3000




Genomgång av texttypen referat:

Genretypiska drag = regler för olika texter

genretypiska drag  för referat

  1. Syftet är att återge det viktigaste från texten, filmen osv
  2. Man anger alltid källan i inledningen.
  3. Referatet är ca 40 % av originaltexten.
  4. Språket är formellt.
  5. Man använder citationstecken när citerar från originaltext.
          " xxxxx xxxx xxxxx xxxxx xxx xxx."(författare,s.12)



Det är viktigt att veta VEM som säger vad- det kallas referatmarkering dvs
  1. Författaren skriver....., 
  2. Patric menar...., 
  3. ........,menar Patric
  4. Filmen visar....
  5. Bengt Norborg säger....
  6. Huvudpersonen menar.....
  7. ...........,menar Norborg



Genomläsning av kapitel 3 i boken " Jag är en pojke med tur"




Patric

Måndag den 25 november Grupp 4

Måndag den 25 november Grupp 4 

SAL: L248 kl 0830-11.30


Läxa grupp 4 till torsdagen den 21 november:
Skriv ett UTKAST referat med två källor ( sidan 111-117 i häfte om Konsumentekonomi + filmen) till söndagen den 24 november kl 18.00 . Då kan vi jobba med din text så att den blir perfekt till Torsdagen.

Filmen är svår så du kommer att behöva se den minst 4 gånger för att förstå.

Repetition  av genretypiska drag  för referat

  1. Syftet är att återge det viktigaste från texten, filmen osv
  2. Man anger alltid källan i inledningen.
  3. Referatet är ca 40 % av originaltexten.
  4. Språket är formellt.
  5. Man använder citationstecken när citerar från originaltext.
          " xxxxx xxxx xxxxx xxxxx xxx xxx." (författare,s.12)

Det är viktigt att veta VEM som säger vad- det kallas referatmarkering dvs
  1. Författaren skriver....., 
  2. Patric menar...., 





Patric






onsdag 13 november 2013

torsdag den 14 november kl 0830-11.30 grupp 3 och 4

Torsdag den 14 november kl 0830- 1130 
                       grupp 3 och 4


se filmen om konsumtion:

http://www.svtplay.se/video/1596729/del-5-av-10-konsumtion

Konsumtion – vår räddning eller undergång?

I London räddas affärerna av kinesiska turister, i Grekland försöker folk nu leva utan att handla alls, och i Kongo finns de som lägger sin sista slant på ett par fina skor.
Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten
Fredrik Önnvall i samtal med Jason Li, chef för asiatiska satsningen på Royal Garden Hotel i London.
Jason Li, är chef för asiatiska satsningen på Royal Garden Hotel i London och han berättar för Fredrik Önnevall att man satsat på extra mjuka badrockar och tofflor i varje rum. Det gillar de kinesiska gästerna.
Papa Griffe, ledare för Kinshasas SAPEURS i vit outfit, tillsammans med sina likar på en gata i Kinshasa. SVT
Papa Griffe, ledare för Kinshasas SAPEURS i vit outfit, tillsammans med sina likar på en gata i Kinshasa.
Apostolos Sianos.
Apostolos Sianos är en av grundarna till kollektivet Free and Real. Han anser att pengar ger en falsk relation till andra människor och satsar i stället på byteshandel med sina grannar.
Fredrik Önnevall och Per Anders Rudelius åker till London som nu vänder blickarna österut. Det är de asiatiska turisterna som shoppar lyxvaror och därmed får hjulen att snurra i London. Det finns till och med speciella hotell som stajlats för att passa kinesiska turister.
Lena Scherman och Kristján Sigurjónsson åker till den Demokratiska republiken Kongo och träffar Kinshasas modelejon. De kallar sig SAPEUR som betyder Föreningen för smakfulla och eleganta personer, och satsar sina sista slantar på att se riktigt snygga ut. De köper dyra modekläder och accessoarer som en protest mot det korrupta och fattiga land de lever i.
Ulrika Bergsten och Ronald Verhoeven träffar grundarna av kollektivet Free and Real på ön Evia i Grekland. Där har man bestämt sig att sluta konsumera och försöka leva utan pengar och i stället använda sig av byteshandel – och på så vis får de en annan och närmare relation till sin omgivning.
Programledare: Fredrik Önnevall.








Läxa grupp 3 till tisdagen den 19 november: 
Titta på filmen tre gånger och skriv en reflektion:
   Frågeställning: Är konsumtion världens räddning eller undergång?
    Lägg din text på GoogleDrive senast måndagen den 18 november kl 20.00


Läxa grupp 4 till torsdagen den 21 november:
Skriv ett UTKAST referat med två källor ( sidan 111-117 i häfte om Konsumentekonomi + filmen) till söndagen den 17 november kl 18.00 . Då kan vi jobba med din text så att den blir perfekt till Torsdagen.

Filmen är svår så du kommer att behöva se den minst 4 gånger för att förstå.
                

Repetition  av genretypiska drag  för referat

  1. Syftet är att återge det viktigaste från texten, filmen osv
  2. Man anger alltid källan i inledningen.
  3. Referatet är ca 40 % av originaltexten.
  4. Språket är formellt.
  5. Man använder citationstecken när citerar från originaltext.
          " xxxxx xxxx xxxxx xxxxx xxx xxx." (författare,s.12)

Det är viktigt att veta VEM som säger vad- det kallas referatmarkering dvs
  1. Författaren skriver....., 
  2. Patric menar...., 

Ni som fick F på examinationen i måndags  se detta som ett omprov.


Patric

måndag 11 november 2013

Kursplan i svenska som andraspråk åk 7-9




http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/svenska-som-andrasprak


Kunskapskrav och centralt innehåll i SVA LGR11


I årskurs 7-9

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
  • Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
  • Meningsbyggnad på svenska i jämförelse med elevens modersmål samt hur orsakssamband kan formuleras genom olika typer av bisatser.
  • Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

Tala, lyssna och samtala

  • Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd i skolans ämnen när det egna svenska språket inte räcker till.
  • Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra en presentation.
  • Svenska språkets prosodi och uttalets betydelse för att göra sig förstådd. Olika variationer av talad svenska.

Berättande texter och sakprosatexter

  • Skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter från olika tider och skilda delar av världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
  • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla författare och deras verk samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
  • Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag samt deras ord och begrepp.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
  • Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.

Språkbruk

  • Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
  • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
  • Ord och begrepp från skolans ämnen och vardagsspråk samt nya ord i språket, till exempel lånord.
  • Ordbildning, till exempel avledningar med suffix och prefix. Bildspråk och idiomatiska uttryck.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
  • Språkets betydelse för att utöva inflytande och för den egna identitetsutvecklingen.
  • Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.

Informationssökning och källkritik

  • Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
  • Hur man citerar och gör källhänvisningar.
  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.