fredag 8 februari 2013

Fredag 8 februari

Idag ska vi jobba med svenska dialektområden

ur: genrekoden från Gleerups förlag



Om du har varit frånvarande bör du göra uppgifterna hemma och maila dem till  patric.andersson@jarfalla.se 

Titta på ett avsnitt ut nordnytt  och ett från sydnytt och försök beskriva hur de olika dialekterna skiljer sig.

Hur är det i ditt hemland när det gäller dialekter?


Lycka till 

Patric







Studiebesök på Nordiska museet 14 februari

Den 14 februari ska vi på studiebesök till Nordiska museet

1, Vi möts i klassrummet kl 0900.
2, Ta med en matsäck.
3. Kläder efter väder, vi ska gå mycket ute så varma kläder bör du ha på dig.



http://www.nordiskamuseet.se/Publication.asp?publicationid=12335&cat=148&catName=utstallningar&topmenu=148


Patric

lite information
En utställning om kläder och modets historia.
Öppnade 26 februari 2010.
Ett av Nordiska museets starkaste profilområden är kläder och mode. En utställning om mode, kallad ”Paris-Stockholm”, har under 20 år varit ett självklart besöksmål för mode- och dräktintresserade. In på 2000-talet visades också utställningen ”Folkdräkter”. För första gången kommer nu kläder från olika samhällsgrupper att presenteras tillsammans, från folkdräkt till de mest borgerliga klädesplagg. Utställningen Modemakt öppnar i februari 2010.

MODEMAKT | 300 år av kläder
Modets makt är stor. I alla tider har olika samhällsgrupper använt kläder för att uttrycka sin identitet. I utställningen möter besökaren dräktfigurer från tre årtionden, 1780-, 1860- och 1960-talen. Det var tider då ekonomi, idéströmningar och teknisk utveckling särskilt starkt påverkade modet och därmed hur folk klädde sig.

Tre scener, en för varje århundrade, står i utställningsgalleriets fokus. Dräktfigurerna, 42 stycken, placeras så att de har kontakt med varandra och betraktaren. Här är alla klädda från topp till tå, har tidsenliga frisyrer och ansikten sminkade enligt rådande mode. I montrar längs väggarna fördjupas teman från scenerna.

Alla plagg har burits av människor som levt i Sverige och merparten är också sydda här. När det gäller de äldre plaggen är de för det mesta hem- och handsydda. De flesta användarna har i dag fallit i glömska, medan andra plagg blir desto mer intressanta tack vare sina bärare. August Strindbergs rökrock, modejournalisten Ingrid Schrewelius Courrègestövlar från 1960-talet, en stilig 1700-talsdräkt som tillhört ”potatisupptäckaren” Jonas Alströmer och Sighsten Herrgårds egen unisexoverall från 1968 är några av dessa.

Sedan 1980-talet har Nordiska museet arbetat med olika medel för att göra sina utställningar tillgängliga för personer med nedsatt syn. I Modemakt kommer det finnas s.k. taktila modeller, 30 cm höga statyetter, av 13 dräkter som ger en tydlig relief av modet under en viss epok. En speciell synskadeguidening som kompletterar modellerna ges i audioguiden. Audioguiden, Nordiska museets system för inläst fördjupande information, berättar också på flera olika språk om några utvalda dräkter. Den riktigt vetgirige får ytterligare detaljinformation om plaggen i utställningens databas.

En särskild katalog trycks för utställningen. Programverksamhet i anslutning till Modemakt planeras under våren 2010.

onsdag 6 februari 2013

Läxa till Fredag 8 februari


AORTA - värdegrund
  
 Försök skriva en reflektion utifrån de regler vi har i klassrummet

gör ett dokument på googleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast fredag kl 0600.

Vad betyder de olika orden för dig?



 ANSVAR
Jag tar ansvar för mina uppgifter, mitt lärande och mitt arbete i skolan
Jag tar ansvar för mina handlingar
Jag följer regler och normer
Jag ingriper mot kränkande särbehandling
Jag tar ansvar för skolans inre och yttre miljö
   Jag hjälper någon som har det svårt

OMTANKE
Jag bryr mig om andra
Jag gör eller säger inte medvetet något som sårar andra
Jag visar hänsyn, stödjer och uppmuntrar andra
Jag ger tid och tillfälle till samtal
Jag bemöter andra såsom jag själv vill bli bemött

RESPEKT
Jag visar tolerans och förståelse
Jag respekterar alla människors lika värde
Jag bemöter andra hänsynsfullt och artigt
Jag respekterar allas rätt till arbetsro
Jag är med och fattar gemensamma beslut i en demokratisk anda
Jag respekterar andras olika åsikter

TRYGGHET
Jag litar på och känner förtroende för andra
Jag får uttrycka tankar och prova mina idéer
Jag blir sedd, hörd och bekräftad
Jag känner till vad som förväntas och vilka gränser som gäller för mig

ARBETSGLÄDJE
Jag har rätten att uttrycka vad jag tänker och känner
Jag duger som den jag är
Jag uppmuntrar mig själv och andra

tisdag 5 februari 2013

kamratrespons Onsdag 6 februari


Att ge kamratrespons - Hur gör man?

<Syftet med att ge kamratrespons är att hjälpa din kamrat att få en bättre text.

1.   Läs igenom kamratens text.

2.   Försök att se om det är en röd tråd och att texten hänger ihop. Förstår man vad den handlar om. Hur skulle man kunna göra texten bättre. Diskutera tillsammans.  Är det ett bra innehåll? Är det något som saknas?


3.  Är det lätt att läsa texten, finns det stycken. Kan man dela in texten på ett annat sätt.

4.   Är texten skriven i dåtid?


5.   Är det rätt interpunktion dvs punkt och stor bokstav.



Lycka till

Patric

West side story 8 maj på Stockholms stadsteater



Den 8 maj ska vi som har Svenska som andraspråk i H7 gå på musikal






HANDLING:

Jets och Sharks, två rivaliserande gatugäng i 50-talets New York, slåss om respekt och territorier. Tony, som är ledaren för Jets, och Maria, som är syster till Sharks-ledaren Bernardo, blir en dag kära i varandra. Är deras kärlek dömd att misslyckas.



Försök att hitta klipp från youtube från teatern. 


Informera dina vårdnadshavare om de undrar något be dem kontakta mig/ patric

söndag 3 februari 2013

läxa till onsdag den 6 februari

http://www.svtplay.se/merlin


Klicka på ovan länk och se avsnitt 3


Försök att hitta filmen/ sagans sensmoral/budskap, Vad kan man lära sig av filmen?


skriv en reflektion över Merlin avsnitt 3 i GoogleDrive och dela med patric.andersson63gmail.com

Lycka till 
Patric