onsdag 8 januari 2014

Torsdag 9 januari grupp 3+4 klockan 0830-1130

Torsdag 9 januari grupp 3+4 klockan 0830-1130

Vi ska jobba men Aorta - värdegrund


 ANSVAR
Jag tar ansvar för mina uppgifter, mitt lärande och mitt arbete i skolan
Jag tar ansvar för mina handlingar
Jag följer regler och normer
Jag ingriper mot kränkande särbehandling
Jag tar ansvar för skolans inre och yttre miljö
Jag hjälper någon som har det svårt Tillbaka till ledorden i toppen av sidan
OMTANKE
Jag bryr mig om andra
Jag gör eller säger inte medvetet något som sårar andra
Jag visar hänsyn, stödjer och uppmuntrar andra
Jag ger tid och tillfälle till samtal
Jag bemöter andra såsom jag själv vill bli bemött Tillbaka till ledorden i toppen av sidan
RESPEKT
Jag visar tolerans och förståelse
Jag respekterar alla människors lika värde
Jag bemöter andra hänsynsfullt och artigt
Jag respekterar allas rätt till arbetsro
Jag är med och fattar gemensamma beslut i en demokratisk anda
Jag respekterar andras olika åsikter Tillbaka till ledorden i toppen av sidan
TRYGGHET
Jag litar på och känner förtroende för andra
Jag får uttrycka tankar och prova mina idéer
Jag blir sedd, hörd och bekräftad
Jag känner till vad som förväntas och vilka gränser som gäller för mig Tillbaka till ledorden i toppen av sidan
ARBETSGLÄDJE
Jag har rätten att uttrycka vad jag tänker och känner
Jag duger som den jag är
Jag uppmuntrar mig själv och andra Tillbaka till ledorden i toppen av sidan



Diskutera: Ansvar, Omtanke, Respekt, Trygghet, Arbetsglädje

Varför har vi AORTA?
Hur ska man leva upp till AORTA?
För vilka gäller AORTA?
Hur kan man göra när en kompis inte följer AORTA?



Diskutera dilemmat i grupper utifrån AORTA

Gör en instruktion till huvudpersonen.



Lycka till Patric





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar