fredag 4 oktober 2013

Måndag den 7 oktober 0830-1130 grupp 4 i Sal L248

Hur man skriver ett formellt brev

. Det finns vissa formella regler för hur en officiell skrivelse ska vara uppställd. Man brukar ha ett dokumentnamn: till exempel fullmakt, intyg, räkning osv . Man skriver man naturligtvis datum, avsändare och adressat. Ofta inleder man med en ärendemening, till exempel ansökan om bygglov, förfrågan om studiebesök osv. Namnunderskriften bör följas av ett namnförtydligande, men det är bara i vissa fall som namnunderskriften behöver bevittnas.  Så här kan ett formellt brev vara uppställt:


AvsändareDokumentnamn
AdressDatum
Telefon
Personnummer (vid behov)


Mottagare

Adress
Ärendemening
Text ...






Underskrift
Namnförtydligande


Här har jag valt att lägga adressen till höger (så kallad högerställd adress). Man kan också lägga den till vänster, men jag tycker att högerställd är snyggare.

info tagen ifrån  http://www.fritext.se/svenska/texttyp/skrivelser.html


Vi ska försöka skriva ett formellt brev till en myndighet.

1. Du har fått din CSN-bidrag indraget.
2. Skriv till CSN och förklara dvs att överklaga beslutet. Använd mallen ovan.

Formellt brev till dig själv i framtiden.

3. Nu ska du skriva ett formellt brev till dig själv  som du ska läsa 2035. Du ska skriva brevet formellt därför att du känner inte dig själv om 22 år. 
a, Vad har du för drömmar nu?
b, Hur ska du genomföra dem?
c, Utbildning?
d, Arbete?
e, Familj ?
f,Teknik, miljö, medicin vad tror du om framtiden?

titta på brevet från en fd elev som gjort samma uppgift för ett par år sedan så kan du inspiration.

https://docs.google.com/presentation/d/1No-Ary9eT14ID_8u3MPaL9hHrEmkhLnRkpncYpLL_Pc/pub?start=false&loop=false&delayms=3000


Lägga dina texter på GoogleDrive och dela med patric.andersson63@gmail.com senast söndagen den 13 oktober kl 18.00



Lycka till 
Patric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar