fredag 4 oktober 2013

Tisdag den 8 oktober kl 0900-11.30 grupp 4




Läsning av Kapitel 9  samt sk kortskrivnings träning för att hitta sensmoralen.

Sensmoral

Sensmoral kommer av franska. sens (sans) moral. En sensmoral är något som kan liknas vid en sedelärande innebörd eller andemening eller en moralisk sammanfattning, slutsats eller slutpoäng.Sensmoral förekommer ofta i fabler och sagor. Sensmoral kan besvaras med frågan- Vad kan jag lära mig av texten?



Läxa: Skriv en sammanfattning av kapitel 9 på en ½ A4 - sida samt beskriv sensmoralen i kapitlet.


OBS! Du ska sätta tid/plats först i meningen. 

https://docs.google.com/presentation/d/1Yc2ISf-wayq-AcNIL6UE5acmUo4Om9xSOXHs-PRDZmw/pub?start=false&loop=false&delayms=3000


Jämför:

Ali går på gatan med sin hund.
På gatan går Ali med sin hund.

Jag mötte Ali på kvällen och vi gick på bio i Kista.
På kvällen mötte jag Ali och vi gick på bio i Kista.
I Kista mötte jag Ali på kvällen och vi gick på bio.

Lägg din text på googleDrive senast onsdag den 9 oktober kl 18.00
och dela med patric.andersson63@gmail.com Patric


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar